Romatolojik Rehabilitasyon

Romatolojik hastalAi??klar; vA?cutta pek Ai??ok sistemi tutan bu nedenle de vA?cutta Ai??ok deAYiAYik semptomlara yol aAi??abilen otoinflamatuar ve otoimmA?n hastalAi??klardAi??r.

Romatolojik hastalAi??klar sonucunda:

• AAYrAi??
  • Eklem hareketlerinde azalma
  • Kas gA?cA? ve enduransAi??nda azalma
  • Kaslarda tutukluk hissi
  • Eklem deformiteleri
  • Emosyonel fonksiyonlarda deAYiAYiklikler
  • Egzersiz toleransAi??nda azalma
  • Hematolojik sistem foksiyonlarAi??nda deAYiAYiklikler

gibi birAi??ok vA?cut fonksiyonunda deAYiAYimler gAi??zlenir. HastalAi??AYa baAYlAi?? AYikayet ve klinik bulgularAi??n temel nedeni ise inflamasyondur.

Romatolojik hastalAi??klarAi??n rehabilitasyonunda; Ai??zA?rlA?lA?AYA?n Ai??nlenmesi, hastanAi??n fonksiyonel durumunun korunmasAi?? veya varolandan daha iyi bir hale gelmesi, bAi??ylece hastanAi??n yaAYam kalitesinin artAi??rAi??lmasAi?? hedeflenmektedir.

A) NON-ARTAi??KA?LER ROMATAi??ZMAL HASTALIKLAR

1) FAi??BROMAi??YALJAi?? SENDROMU

Kronik nonartkA?ler romatizmal bir hastalAi??k olan fibromiyalji sendromu, vA?cutta yaygAi??n aAYrAi??, belirli anatomik bAi??lgelerde lokal hassasiyet, yorgunluk, uyku bozukluklarAi??, kognitif disfonksiyon, azalmAi??AY aAYrAi?? eAYiAYi ile karakterizedir.

2) MAi??YOFASYAL AAzRI SENDROMU

Kas iskelet aAYrAi??sAi??nAi??n en yaygAi??n nedenlerinden biri olarak toplumda Ai??ok sAi??k rastlanAi??lan miyofasyal aAYrAi?? sendromu palpe edilebilen gergin bant AYeklinde tetik noktalarla ve limitlenmiAY eklem hareketleri ile karakterizedir.

Bu hastalar en Ai??ok yaygAi??n vA?cut aAYrAi??sAi??ndan kolda ya da bacakta sebepsiz uyuAYma, soAYukluk ve yorgunluktan AYikayetAi??i olurlar.

3) TENDAi??NAi??T – TENOSAi??NOVAi??T

KaslarAi?? kemiklere baAYlayan yapAi?? olan tendonlarAi??n ilerleyen yaAY, azalmAi??AY dolaAYAi??m ve sAi??k tekrarlanan hareketler ile dejenere olup inflamasyon ile ortaya Ai??Ai??kan durum tendinit diye adlandAi??rAi??lAi??r.

Tendinitler aAYrAi??, palpasyonla lokal hassasiyet, Ai??sAi?? artAi??AYAi??, Ai??dem ve fonksiyon kaybAi??yla karakterizedir.

Dejenerasyonun tendon kAi??lAi??fAi??nda oluAYmasAi?? durumu da tenosinovit olarak adlandAi??rAi??lAi??r.

4) BURSAi??T

Kemiklerin A?zerinde tendon ve kaslarAi??n arasAi??nda bulunan iAi??leri sinovya ile dolu kesecikler olan bursalar AYok absorbsiyonu saAYlayAi??p, dokular arasAi?? sA?rtA?nmeyi azaltarak hareketi kolaylaAYtAi??rAi??rlar.

AAYAi??rAi?? kullanAi??m, fonksiyon yaralanmalarAi??, enfeksiyon gibi sebeplerle bursada dejenerasyon ortaya Ai??Ai??kmasAi??yla AYiddetli lokalize aAYrAi??, AYiAYlik, kAi??zarAi??klAi??k, hareket kAi??sAi??tlAi??lAi??AYAi?? ile karakterizedir.

B) ARTAi??KA?LER ROMATAi??ZMAL HASTALIKLAR

1) ROMATOAi??D ARTRAi??T

Nedeni bilinmeyen, kronik seyirli, sistemik iltihaplAi?? bir hastalAi??k olan romatoid artrit; AYekil bozukluklarAi??, simetrik poliartikA?ler AYiAYme, aAYrAi??, sabah tutukluAYu, halsizlik ve yorgunluk ile karakterizedir.

Ai??lerleyen dAi??nemlerde eklem harabiyeti, deformite, ciddi iAY gA?cA? kaybAi??na sebep olur.

2) ANKAi??LOZAN SPONDAi??LAi??T

Ankilozan spondilit omurganAi??n iltihabi hastalAi??AYAi?? sonucu omurga hareketliAYinin azalmasAi?? veya kaybolmasAi?? ile karakterize bir hastalAi??ktAi??r. HastalAi??k temelde omurgayAi?? etkilemekle birlikte omurga dAi??AYAi?? eklemleri de (kalAi??a, diz, omuz gibi) etkileyerek bu eklemlerde de tutukluluk ve fonksiyon kaybAi?? meydana getirebilir.