Nörolojik Rehabilitasyon

Merkezi ya da periferik sinir sistemini etkileyip ortaya Ai??Ai??kan Ai??eAYitli patolojiler sonrasAi?? uygulanmakta olan rehabilitasyon programAi?? ai???nAi??rolojik rehabilitasyonai??i?? olarak adlandAi??rAi??lAi??r.

NAi??rolojik rehabilitasyonda fizyoterapist hastalarAi??n bozukluk, Ai??zA?rlA?lA?k ve engellilik durumlarAi??nAi?? deAYerlendirerek;

• TA?m bu problemleri iyileAYtirmeye,
  • YaAYam kalitesini arttAi??rmaya,
  • Sekonder komplikasyonlarAi?? Ai??nlemeye,
  • HastalarAi??n Ai??eAYitli konulardaki yetersizliAYine adaptasyon saAYlamasAi??na,
  • HastanAi??n fonksiyonel kapasitesini en A?st seviyeye Ai??Ai??karmasAi??na yardAi??mcAi?? olmaya,
  • Ve son olarak eski sosyal yaAYantAi??sAi??na dAi??nmesine yardAi??mcAi?? olaya Ai??alAi??AYAi??r.

Fizyoterapist her hastaya Ai??zgA? rehabilitasyon programAi?? oluAYturmalAi??, hastayAi?? sAi??kAi?? takip edip gerektiAYi yerde programa yeni uygulamalar ekleyerek rehabilitasyonu sA?rdA?rmelidir.

NAi??rolojik rehabilitasyonun uygulandAi??AYAi?? hastalAi??klar:

PARKAi??NSON

Merkezi sinir sisteminin ilerleyici dejeneratif bir hastalAi??AYAi?? olan Parkinson bazal ganglionlardaki dopamin A?reten beyin hA?crelerinin kaybAi??yla oluAYur.

Ai??stirahatte titreme, sertlik, harekette yavaAYlama, postA?ral refleks kaybAi??, Ai??ne doAYru eAYik postA?r ve kilitlenme ile karakterize olan Parkinson hastalAi??AYAi?? genellikle 50 yaAYAi??n A?stA?nde baAYlayAi??p, yavaAY ilerleyen kronik bir hastalAi??ktAi??r.

MULTAi??PLE SKLEROZ (MS)

VA?cudumuzda bulunan birAi??ok sinir lifi koruyucu miyelin kAi??lAi??fla sarAi??lAi?? durumdadAi??r. Miyelinizasyon sinir iletimini hAi??zlandAi??rAi??r. Genetik ve Ai??evresel faktAi??rlerin etkisiyle oluAYan otoimmA?n reaksiyonlar sonucu santral sinir sisteminin beyaz cevherinde demiyelinizasyon gerAi??ekleAYerek kas zayAi??flAi??AYAi??, spastisite, duyu bozukluAYu, ataksi, titreme, yorgunluk ve Ai??zellikle de denge-koordinasyon bozukluklarAi?? ile karakterize MS hastalAi??AYAi?? ortaya Ai??Ai??kar.

Bu hastalar Ai??zellikle aAYAi??rAi?? yorgunluAYa ve sAi??caAYa karAYAi?? hassas davranmalAi??dAi??r.

AMYOTROFAi??K LATERAL SKLEROZ (ALS)

AMYOTROFAi??K: Kas atrofisi anlamAi??na gelir.

LATERAL SKLEROZ: Medulla Spinalisai??i??in lateralinde (dAi??AY kAi??smAi??nda) geliAYen harabiyet anlamAi??na gelir.

Merkezi sinir sisteminde omurilik ve beyin sapAi?? adAi?? verilen bAi??lgede motor sinir hA?crelerinin kaybAi??yla oluAYan ALS hastalAi??AYAi??nda kas gA?Ai??sA?zlA?AYA? ve atrofiden hariAi??;

• Spastisite
  • Patolojik refleksler
  • Yutma gA?Ai??lA?AYA?
  • KonuAYma gA?Ai??lA?AYA?
  • Denge ve yA?rA?me gA?Ai??lA?kleri gibi belirtiler gAi??rA?lA?r.

ALSai??i??de hastalAi??k belirtilerinin sAi??nmesi gibi bir durum sAi??z konusu olmadAi??AYAi??ndan ilerleyiAYi Ai??ok hAi??zlAi?? olup kAi??sa sA?re iAi??inde mobilitede kayAi??p, eklem limitasyonlarAi??, denge ve yA?rA?me gA?Ai??lA?kleri ile gA?nlA?k yaAYam aktivitelerinde yetersizlikler, solunum gA?Ai??lA?AYA? gAi??rA?lmektedir.

SPAi??NAL KORD YARALANMALARI

Travmatik (trafik kazalarAi??, ani dA?AYme, boyun ve gAi??vdenin aAYAi??rAi?? hiperekstansiyonu, omurga kAi??rAi??AYAi??, kurAYun yaralanmasAi??) ya da travmatik olmayan (tA?mAi??r, kanal daralmasAi??, iskemi) nedenlere baAYlAi?? olarak geliAYen motor, duyu ve anatomik fonksiyonlarda deAYiAYikliklerle sonuAi??lanan medulla spinalis yaralanmalarAi?? beraberinde birAi??ok problemide getirir.

YaralanmanAi??n ciddiyeti yaralanmanAi??n seviyesine ve kAi??smi ya da tam kesi olmasAi??na baAYlAi??dAi??r. Tam kesi ve A?st seviye yaralanmalarAi??na oranla kAi??smi yaralanmalarda prognoz daha iyidir.

GUAi??LLAi??AN BARRE SENDROMU

HAi??zlAi?? ilerleyen, simetrik gA?Ai??sA?zlA?k ve refleks kaybAi?? ile karakterize akut inflamatuar polinAi??ropatidir. HastalarAi??n yaklaAYAi??k %65ai??i??inde AYikayetlerin baAYlangAi??cAi??ndan Ai??nceki bir aylAi??k sA?reAi??te geAi??irilmiAY bir A?st solunum yolu veya gastrointestinal sistem enfeksiyonu vardAi??r.

Kraniyal sinir tutulumu gAi??rA?lA?r. BirAi??ok hasta aAYrAi??dan AYikayetAi??i olur ve diyafram tutulumuna baAYlAi?? solunum gA?Ai??lA?AYA? gAi??rA?lA?r. Rehabilitasyon dahilinde hastalarAi??n %80ai??i??inde 6 ay iAi??inde yA?rA?menin olduAYu yeterli iyileAYme gAi??rA?lA?r.

SEREBROVASKA?LER OLAY – Ai??NME

TA?mAi??rler, arterlerin inflamasyonu, mikrobik hastalAi??klar sonucu beyin kan damarlarAi??nAi??n tAi??kanmasAi?? veya yAi??rtAi??lmasAi??na baAYlAi?? serebral dolaAYAi??mdaki deAYiAYiklikler sonucu vA?cudun etkilenen beyin bAi??lgesinin karAYAi?? yarAi??sAi??nda motor kontrol kaybAi??, duyu bozukluklarAi??, konuAYma bozukluklarAi??, denge kaybAi?? ve koma hali ile sonuAi??lanan bir sendromdur.

FASYAL PARALAi??ZAi?? (YA?Z FELCAi??)

En sAi??k gAi??rA?len tuzak nAi??ropatilerden olan yA?z felci; travmatik, tA?moral, inflamatuar nedenlere baAYlAi?? oluAYabilirken birAi??ok kez ise sebebi bulunamaz.

YA?z mimik kaslarAi??nAi?? inerve eden sinirin patolojisine baAYlAi?? geliAYen yA?z felci yA?zA?n saAY veya sol yarAi??sAi??nda istemli hareket kaybAi??yla karakterizedir ve yA?zde asimetriye neden olur. Bu semptomlara ek olarak hastada tat duyusu kaybAi??, sese karAYAi?? aAYAi??rAi?? hassasiyet gAi??rA?lA?r.